top of page

בובות kokeshi


הן עומדות להן בקבוצה, (לא שמעו על איסור ההתכנסות של ימי קורונה אלו), כאלו נישאות מעל המציאות המטורפת שלנו, הבעת פניהן התמימה – ילדותית מלווה אותי ממרום המדף.

אוסף בובות הקוקשי (kokeshi), מציץ אלי מידי יום במספר פינות בבית, מזכיר לי ימים אחרים, חוויות אחרות שבימים אלו, נראות רחוקות כל כך, כאלו נלקחו ממציאות אחרת.

את הבובות נהגתי לאסוף בשווקי פשפשים ועתיקות. שווקי העתיקות והפשפשים ביפן הם עולם ומלואו וארחיב בנושא בכתבה אחרת. אהבתי מאוד להתסובב בשווקים, פרפור התרגשות ליווה אותי עם ציפייה ותהייה מה יעלה בידי היום למצוא? מה ידליק אותי? מה ימשוך את תשומת ליבי.





בובות הקוקשי הפכו במהרה למטרה של חיפוש מעין זה. אין כמו להגיע בהתרגשות לארגז בשוק ולבחור את זו שהכי התחברתי אליה. מן קליק ראשוני ולא מוסבר. וכל אחת ואחת מהן ייחודית, ההבעה על פניהן, הגודל, הצבעוניות , חלקן ממש עתיקות וחלקן פחות, כאלו מרמזות על היסטוריה אישית שעברו, טרם נרכשו על ידי. והכי חשוב, כל אחת – אין שני לה, מאחר והבעת הפנים מצוירת ידנית.



אז מה הן בובות הקוקשי? אלו בובות עץ יפני פשוטות, ללא ידיים ורגליים ועם ראש מוגדל ביחס לגוף מפוסלות מעץ יפני,( דובדבן, מייפל יפני, או עץ ברוש יפני). הגוף שנראה כגליל עץ, צבוע בדרך כלל בצבעי אדום, שחור ולעיתים צהוב כשקיימים עיצובים שונים שהשתנו לאורך השנים.

מקור הקוקשי מתוארך לסוף תקופת אדו (1603-1868) ותחילת המאה ה -19 בצפון יפן. המסורת התפשטה בהדרגה ברחבי האזור והפכה לאמנות עממית יפנית פופולרית למדי.

באותה תקופה בחורף, אומנים מיומנים בעבודות עץ (קיג'יה), שבדרך כלל הכינו כלים ביתיים כמו קערות עץ, מגשים ומקלות אכילה החלו לייצר את הבובות כמזכרות למבקרים באזורי האונסן באזור.


סרטון ייצור בובת kokeshi




באופן כללי ניתן לחלק את סוגי בובות הקוקשי לשני סוגים עיקריים: מסורתיות (dentō-kokeshi) ויצירתיות (שינגטה-קוקשי ) - מעוצבות כשהסוג האחרון החל אחרי מלחה״ע 2.

סוגי בובות:

הסוג המסורתי מסווג תחת 11 עיצובים שונים לפי המחוזות ביפן כשהפופלרי ביותר הוא הזן - Naruko














להלן דוגמאות נוספות של דגמים פופולריים:




הדגמים מימין לשמאל :


Sakunami במרכז Yajiro ומשמאל Toggata


הסוג המסורתי מאופיין במינימליזם: ראש, גוף צלינדר וזהו ללא תוספות. הצביעה גם היא פשוטה ובשלושה צבעים בלבד אדום, שחור וצהוב. הדפוסים הפרחוניים והלינריים שאותם מציירים אומנים על חלקיו של קוקשי מפותחים על ידי דורות של יצרני קוקשי, אך הם מאוד מובחנים לאזור בו הם מיוצרים. העיצוב של הבובה שונה באזורים שונים באזור, אך יחד עם זאת, תמיד מאופיין באותם אלמנטים.



הסוג המעוצב- היצירתי מאפשר לאומן חופש יצירה בצורה ובעיצוב. ואז ניתן למצוא בובות לבושות, עם שער נפרד

כיום ניתן למצוא בובות רבות מתועשות, עם צבעים מודרניים, אבל אין כמו הבובות המסורתיות.


ממליצה בחום להיכנס לאחד השווקים לנבור בעתיקות ולימצוא את זו שתקרא בשמכם כדי לשמש מזכרת מושלמת.



נושאי הבלוג
בלוג-יפן למטייל העצמאי
הטיול החלומי ליפן במרחק שיחה מכם
bottom of page