top of page

מקדש הקבר הקדוש של Ishiura בקאנאזאווה מה זה Ema ואיך נבקש שם משאלה.

במקדש קטן בקאנזוואה ששוכן ממש מול מוזיאון 21st Centetury, ומצאתי עצמי כמו ילדה נרגשת רצה בין מבוכי קמעות מזל.

בכניסה לחצר המקדש, קיבל את פני שביל שערי טורי קטנים, 101 במספרם, צמודים זה לזה.



השביל מסתיים בכניסה למבוך של קירות מלאים ב ema, אותם לוחיות עץ מקושטות המשמשות לצורכי משאלות וממשיך שבילים רבים של Omikuji, פיסות נייר קשורות - משאלות מנייר מודפסות.



למרות שגרתי שנים רבות ביפן והכרתי את התופעה, עדין מצאתי עצמי נסחפת במבוכי המשאלות ונרגשת כמו ילדה.

אז קצת על המקדש וקצת על המנהג:

המקדש נקרא Ishiura jinja , זהו המקדש העתיק ביותר בקאנזאווה, נוסד בשנת 547.

הוא נקרא גם "הקבר הקדוש של Ishiura. המקדש נבנה בעידן טנשו כמקדש מקומי לשבעה כפרים במחוז אישורה. והועבר מ- Shimohonda-cho לאתר הנוכחי בשנת 1880. המקדש מוקף ביער עצים שהוכרז כשמורה.

המקדש/ קבר קדוש, מפורסם בקרב המאמינים כמענה לתפילותיהם של אנשים שרוצים למצוא חברים לנפש ולצורכי שידוך, מכאן שהוא מושך אליו מבקרים רבים, בעיקר נשים צעירות.




אז מהן דסקיות העץ האלו ופתקי המשאלות ומה מקורן:

דסקיות העץ המאוירות, נקראות Ema (תמונת סוס) בעיקרו של דבר זהו לוח עץ שעליו כתובה תפילה או משאלה, כפנייה לאלים בתקווה שהם יענו למשאלה או לתפילה. השם אמה נובע מכך שבתקופה הקדומה היפניים ייחסו לסוסים , קדושה מאחר והאמינו שזהו אמצעי הניידות של האלים. , אנשים התחילו את המנהג להציע סוסים חיים כשהם מבקשים משאלה והאמינו שהאלים יממשו את המשאלות כגורייאקו ("ברכות") בתמורה להצעת סוסים. עם זאת, סוסים חיים העמיסו לא רק על המתפללים נטל כלכלי אלא גם על מקדשים, שהיו צריכים לדאוג להם לאחר מכן. זו הסיבה מדוע הם התחילו להשתמש בפסלי סוסים בגודל טבעי העשויים עץ, חימר ומתכת במקום, התפתח לציורים של סוסים על צלחות עץ, ולבסוף הפכו לאמה המוכרת כיום, שהינה הסבירה והנוחה ביותר: לוחיות עץ עליהן צוירה דמות סוס לצד המשאלה או התפילה, כאות הערכה (Hono ) לאלים, שישמעו את בקשתם.






הצד עם התמונה נחשב לחזית. ומאחור אנשים כותבים את משאלותיהם ושמותיהם או ראשי התיבות שלהם. כדי לא להיחשב לחמדנים, נהוג לבקש רק משאלה אחת על כל אמה. ברגע שמשאלותיהם התגשמו, חלק מהמאמינים חוזרים להציע סוג שונה של אמה שנועד רק להביע הערכה לאלים או רק מביעים את הכרת התודה בתפילה במקדש.





כיום יש מגוון רחב של אמה בצורתם ובעיצובם. לדוגמא בצורת פרה, או טורי המקדש, וגם בשנים האחרונות ניתן לצפות בטרנד חדשני יחסית שנוהגים לקשט את האמה בדמויות פופולריות מאנימה, מאנגה, סרטים ואפילו תוכניות טלוויזיה.

רצועות הנייר או הבד המודפסות עם שלל תחזיות נקראות Omikuji ("מקודש ביותר") קצת מזכיר את עוגיות המזל. המאמין בוחר "תחזית" בצורה אקראית מתוך תיבה בתקווה שאכן מה שיתקבל יהיה ברכה. במידה וזכה בנבואה טובה ניתן או לשמור את הפתק למזל או לקשור או לעץ או לחוטים במקדש. אם איתרע מזלו וקיבל תחזית לא טובה, עליו לקשור את הפתק לעץ אורן או לחוט מתוך אמונה שהמזל הרע, ייצמד לעץ ולא ירדוף אותו.





בביקורכם במקדשים אתם יכולים לרכוש ema שונים שכן כל אחד מהן מאופיין בתמונה אחרת. וגם להנות מחווית רכישת Omikuji (בחלקם יש תרגום באנגלית מאחור.



נושאי הבלוג
בלוג-יפן למטייל העצמאי
הטיול החלומי ליפן במרחק שיחה מכם
bottom of page